הציפייה של מי שרוכש דירה חדשה מקבלן לקבל דירה "מושלמת" היא ציפייה ברורה ולגיטימית. עם זאת, לרוב, הציפייה הזו לא מתממשת. בפועל, רוכשים של דירות חדשות מקבלן משקיעים את כל הונם ברכישת הדירה ולבסוף מתאכזבים. ליקויי בנייה בדירה חדשה מקבלן מעוררים אצל הרוכשים הרבה כעס כלפי הקבלן, ובצדק.
ליקוי בנייה הוא מושג הטומן בחובו מגוון רחב של פגמים ו/או תקלות ו/או אי התאמות הנגרמים במהלך בניית דירה או בניין, למשל, כתמי רטיבות, סטיות בשטח הדירה, סדקים בקירות, עובש, בעיות איטום, בעיות צנרת ועוד.
חוק המכר (דירות) מגן על רוכשי הדירות עת הוא קובע "תקופת בדק" ו"תקופת אחריות". תקופת הבדק היא תקופה משתנה (בין 1-7 שנים, תלוי ליקוי), במהלכה ניתנת לרוכש שהות להכיר את הבית ולהבחין בליקויים שלא נראו במעמד המסירה. כך למשל, החוק מאפשר לרוכש פרק זמן של 4 שנים לבחון את איטום הדירה, במהלכן, ככל ויתגלה ליקויי (חדירה של מים לדוגמא), הקבלן יהיה מחויב לתקנו או להוכיח שהליקוי לא קשור בעבודתו הרשלנית. ואם חדירת המים התגלתה אחרי 5 שנים? החוק מעניק שהות נוספת! בתום תקופת הבדק מתחילה "תקופת האחריות" – פרק זמן של 3 שנים נוספות לאחר תום תקופת הבדק. ככל והליקוי התגלה בתקופת האחריות (ולא בתקופת הבדק), ובכדי לחייב את הקבלן לתקנו, על הרוכש יהיה להוכיח שהליקוי קשור בעבודות הקבלן.
בעת קבלת מפתחות לדירה החדשה, רצוי לערוך פרוטוקול מסירה, אשר יכלול את כל הליקויים הגלויים לעין באותה עת. בהמשך, ככל ומתגלים ליקויים נוספים, יש ליידע על כך את הקבלן בכתב ולדרוש ממנו לתקן את הליקוי. ככל והקבלן יסרב לבצע את התיקונים, או ככל והתיקונים שביצע לא פתרו את הבעיה, זה הזמן להגיש תביעה לבית המשפט.
מאחר והחוק מחייב את רוכשי הדירות להעניק לקבלן הזדמנות ראויה לתקן את הליקוי בתוך זמן סביר טרם הגשת כתב התביעה, בתי המשפט נוטים, לרוב, לאפשר לקבלן לממש את זכות התיקון בפועל. לפיכך, בכתב התביעה ניתן (ורצוי) לדרוש מהקבלן לתקן את הליקויים בפיקוח מומחה שימנה בית המשפט. יחד עם זאת, במקרים מסוימים, קבלן עלול לאבד את זכותו לתקן את הליקויים לאחר שכבר הוגשה תביעה כנגדו. במקרים מסוג זה, ניתן לתבוע פיצוי כספי בגין ליקויי בנייה בהתאם לחוות דעת מהנדס שתצורף לכתב התביעה. בנוסף, ניתן לתבוע ירידת ערך, פיצוי בגין איחור במסירה, פיצוי בין דיור חלופי, אובדן ימי עבודה, נזק שנגרם לרכוש כתוצאה מליקויי הבנייה, אובדן דמי שכירות (במקרים של נכס להשקעה), פיצוי בגין הצורך באחסון ריהוט, עוגמת נפש ועוד.
משרדנו מתמחה בתביעות ליקויי בנייה. אנו עובדים בשיתוף פעולה עם אנשי המקצוע הטובים בתחום (מהנדסי בניין, שמאים, חברות בדק בית, איתור נזילות וכו'), הכול כדי לספק ללקוח מענה מקיף לשם השגת פתרון מיטבי. הטיפול המשפטי כולל, בין היתר, תכתובת משפטית בטרם הגשת תביעה, ניהול משא ומתן מול הקבלן, הפנייה למומחים לצורך קבלת חוות דעת מקצועית, גיבוש אסטרטגיה מתאימה ועוד.
קניתם דירה חדשה מקבלן\שיפצתם\בניתם דירה וקיבלתם דירה עם ליקויי בנייה? הקבלן מסרב\מתעלם\מתחמק מדרישותיכם לתיקון הליקויים? נתקלתם ב"סחבת" מצד הקבלן? התיקונים שהקבלן ביצע לא פתרו את הבעיה? פנו אלינו עוד היום!